Stoppen met roken na 25 jaar – week 6

Iedereen weet dat als je stopt met roken je dit lichamelijk ook vrij snel begint te voelen.

De ene spreekt over meer smaak terwijl de andere het over een betere geurzin heeft.

Ik hoor vooral bij de categorie die meer adem heeft en volledig van haar rokershoest vanaf is.

Maar dan heb je ook nog het gewicht. Hoeveel keer hoor je een ex-roker niet klagen over de extra kilo’s?

En daar wil ik het vandaag even over hebben.


Lees ook "Stoppen met roken na 25 jaar - Week 5" - Help, er zit een duiveltje op mijn schouder.

Foto door Polina Tankilevitch via Pexels

Bye bye nicotine … hallo kilo’s.

Situatie voor de rookstop.

Voor ik stopte met roken heb ik me even gewogen. Iets wat ik eigenlijk nooit doe.

Aan de hand van mijn gewicht, leeftijd en grootte zat ik uiterst links of in het begin van de BMI-curve ‘gezond gewicht‘.

Persoonlijk vond ik me het laatste jaar eerder aan de magere kant, niet echt wat ik van mezelf gewoon ben.

’s Ochtends at ik nooit en uitzonderlijk at ik eens rond de middag. Dus eigenlijk kwam het er op neer dat ik meestal maar 1 keer per dag at, namelijk ’s avonds.

Wat ik wel deed wat liters koffie drinken en roken in plaats van eten.

Dus ja, ik was best slank, maar ik voelde me alles behalve gezond.  

Ikzelf ben nooit echt met mijn gewicht bezig geweest. Dat getal dat je op de weegschaal ziet is geen geluksindicatie.

En neen, ik ben niet altijd slank geweest. Ik ben eerder iemand die ontzettend kan schommelen.

Gewichtsschommelingen zie je bij mij direct in mijn gezicht. Ben ik slank, dan vind ik persoonlijk dat ik er snel getrokken en ouder uitzie in mijn gezicht. En als ik verdik is het net of die kilo’s naar mijn hoofd vliegen.

Toen ik jaren geleden gestopt was met roken woog ik op korte tijd +/- 15 kg meer. 2 dingen vond ik spijtig aan mijn gewichtstoename en dat was dat je het ontzettend zag in mijn gezicht terwijl mijn lichaam heel gelijkmatig was aangekomen én het feit dat ik nieuwe kleren moest gaan kopen.

Zonder speciaal dieet had mijn lichaam 2 jaar nodig om terug op mijn normaal gewicht te komen.


Foto door Pixabay via Pexels

Hoe zit het nu, 6 weken na de rookstop?

Mijn BMI vertelt me dat ik nog steeds een gezond gewicht heb, echter zit ik nu volledig rechts van de curve.

Ik heb altijd gezegd: “Als ik stop met roken, verdik ik 1 kg per week.” En ik heb blijkbaar niet gelogen.

Met deze extra kilo’s kan ik op dit moment wel leven want mijn lichaam heeft nu tenminste terug wat vormen.

Echter ga ik nu wel moeten opletten dat het er niet meer en meer worden.

Ook geef ik eerlijk toe dat ik zelf volledig verantwoordelijk ben voor deze extra kilo’s.

Ik heb meer honger, vooral in de voormiddag, dus ging ik na mijn rookstop in de ochtend effectief eten in plaats van enkel op koffie en sigaretten te leven.

En ja, ik heb ontzettend veel gesnoept, iets wat ik normaal gezien niet te veel doe.

Dus ik wist op voorhand dat er kilo’s gingen bijkomen. Maar stoppen met roken en starten met een dieet is iets wat ik niet direct die eerste weken wou doen.

Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met diëten. Maar ik vrees dat het nu tijd is om toch even te gaan letten op wat ik eet. Niet zozeer om te vermageren, maar gewoon om op gewicht te blijven. Ik wil nu niet zoals vorige keer het te ver laten komen en ik ben er ook niet jonger op geworden.

Hoe ik dit ga aanpakken weet ik nog niet. Ik wil niets extreems want dat hou je toch niet vol.

Toch zal ik de komende week op een paar zaken gaan letten en zien wat het resultaat is.


Heb je nuttige haalbare tips die je wil delen? Laat ze gerust achter via het reactieformulier.

One thought on “Stoppen met roken na 25 jaar – week 6

  1. kellybuysse

    januari 17, 2022 at 5:13pm

    Ik kan je wel veel tips geven 🙂 Ik ben zelf 17kg afgevallen en ben nu mijn man al een 10 dagen aan het coachen (ik heb hem eindelijk overtuigd😉) Hij is ondertussen ook al 2kg kwijt. Vraagt natuurlijk tijd, maar als het enkel op gewicht blijven is, dan valt dit wel goed mee hoor. Het is natuurlijk een hele hoop (tips) om hier te beschrijven. Als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen 🙂 (eventueel via messenger ❤️)

  2. Joyce - SomedayTodayNL

    januari 16, 2022 at 5:17pm

    Ik heb geen tips voor je helaas. Het lijkt me zo vervelend dat zulke ‘consequenties’ aan het stoppen zitten, maakt die stap toch lastiger. In ieder geval wilde ik nog wel even zeggen dat je heel goed bezig bent!

  3. Elena

    januari 14, 2022 at 9:34pm

    Ik heb ook een lange tijd gerookt. Ik was zo verslaafd, ik dacht dat nooit zou kunnen stoppen. Totdat ik zwanger was, toen was ik in één gestopt. Nu rook ik heel af en toe een sigaretje als ik een glaasje alcohol op heb. Maar drinken doe ik bijna niet. Dus rook ook haast nooit. Kan me niet eens meer inbeelden dat ik een vaste roker ben geweest 😄

    • Elena

      januari 14, 2022 at 9:37pm

      Goed bezig trouwens! Heel veel succes ermee.

  4. Tessa

    januari 14, 2022 at 4:10pm

    Heel veel succes er mee. Misschien op vaste momenten eten en wat meer bewegen

  5. Soraya

    januari 14, 2022 at 1:56pm

    Ik ben nu bijna twee weken gestopt. Wat ben je goed bezig zeg! Ik merk wel dat ik eigenlijk nog niet wil stoppen. Ik denk echt dat je het echt zat moet zijn ofzo. De lichamelijk voordelen zoals beter ruiken, minder slijm enzo vind ik wel chill. Ook dat me kleren niet stinken hoor. En smaak heb ik nog niet op gelet eigenlijk. Het lijkt er trouwens wel echt op dat ik beter ademhaal. Gewichtschommeling (het jojo-effect) daar heb ik ook erg last van. Afschruwelijk als ik me vollere periode zit. En dat is best wel heftig hoor! Dat je lichaam 2 jaar nodig zou hebben om op je normale gewicht te komen zonder dieet. Echt een proces! Ik snap dat je het prettig
    Dat je 1 kilo elke keer aankomt als je het nodig hebt. Ik ben nu 2 kilo afgevallen, ben er super blij mee. Succes mop je bent goed bezig!

  6. Karin

    januari 14, 2022 at 8:15am

    Ik leefde tijdens mijn studententijd ook op koffie, ramen en sigaretten. Oeps. Bewegen is inderdaad goed, want je zal al snel zien dat je conditie in sprongen vooruit gaat!

  7. peterformule1mol

    januari 13, 2022 at 8:50pm

    Ik heb nooit gerookt, wat ik ook nooit ga doen omdat ik longpatiënt ben. Ik zou zeggen hou vol en wees een inspiratiebron voor velen.

  8. Lindaschrijftop

    januari 13, 2022 at 2:08pm

    Je bent goed bezig vergeet dat niet! Nu is het langzaam naar balans zoeken tussen bewegen en eten.

  9. Nicole Orriëns

    januari 11, 2022 at 11:39am

    Mijn beste tip zou zijn zorg dat je minder calorieën tot je neemt, en er meer verbrandt dan er in gaan. Dus ik zou zeggen: ‘Ga elke dag 30 minuten wandelen op een flink tempo!’ Dat is goed voor zowel lichaam als geest.

    Ook als je geen zin hebt ; )

Geef een reactie