In mijn artikel 3 belangrijke redenen om je huis te detoxen schrijf ik over het belang van het detoxen van je woning. De vraag is nu: hoe begin je eraan?
Je goed voelen in je huis is belangrijk net als tot rust komen. Lees hier 3 belangrijke redenen om je huis te detoxen.
Hoe kan je je huis detoxen zonder dat je er hartpijn van krijgt? Het is namelijk niet altijd even makkelijk om afscheid te nemen van bepaalde spullen. Hoe kies je wat er weg mag en hoe bepaal je wat je beter kan houden?
Met onderstaande 3 stappen ben je zeker op de goede weg!
1 Kapotte spullen.
Bijna iedereen heeft ze wel in huis. Een strijkijzer dat niet meer werkt of een verwarmingstoestel dat ‘even moet nagekeken worden’. Oh ja, dat stapeltje kleren dat ‘snel nog even hersteld moet worden’, ligt hier ook wel ergens in een kast. Maar voor je het weet heb je al heel wat spullen bij elkaar. En misschien is het geen slecht idee om al deze zaken even bij elkaar te plaatsen. Zo weet je direct welk volume ze innemen.
Als het om kapotte spullen gaat is het belangrijk om jezelf 2 belangrijke vragen te stellen.
1 – Hoe lang houd je dit nu al bij?
Het antwoord op deze vraag, geeft je meer inzicht over de noodzaak ervan. Ligt het al een jaar te ‘wachten’ op herstelling terwijl het uiteindelijk alleen plaats inneemt en stof verzamelt, dan denk ik wel dat het niet echt iets belangrijks is. Geloof me, als je het nu niet weg doet, dan ligt het binnen 5 jaren nog steeds op dezelfde plaats.
2 – Ga je het binnen de 2 weken (laten) herstellen?
Als je dan toch met het detoxen van je huis bezig bent, dan kan je er maar beter direct werk van maken. Stel jezelf dus de vraag of je de kapotte spullen binnen 1 à 2 weken zal (laten) herstellen. Steek alles gerust in je wagen, je kan dan uiteindelijk nog steeds kiezen: ofwel binnenbrengen om te laten maken ofwel naar het containerpark. Maar alles blijven verzamelen is geen oplossing. Maak van je woning geen containerpark!
Foto’s door Tatiana Syrikova via Pexels.
2 Prullen en prullen.
Als het gaat om prullen, dan spreek ik over zaken die niet echt een financiële waarde hebben. Zaken waarvan je weet dat je ze zo goed als nooit verkocht zal krijgen. Soms is het zelfs al moeilijk om er een ander plezier mee te doen. Uiteindelijk heb je 2 soorten prullen en het is best belangrijk om er even bij stil te staan want dit zal hét verschil maken tussen ‘houden’ en ‘dumpen’.
1 – Persoonlijke prullen.
Prullen hebben dan misschien niet echt een financiële waard, maar ze kunnen wel een persoonlijke of emotionele waarde hebben. Dit kan zowel een filmticketje zijn, maar ook een leuke ketting die je dochtertje voor je gemaakt heeft. Laat deze waardevolle zaken niet overal rondslingeren maar verzamel ze allemaal in een mooie decoratieve ‘herinneringen’ kist/doos. Zo blijven al deze mooie herinneringen samen en raken ze niet verloren.
2 – Onpersoonlijke prullen.
Maar als je door je schuiven gaat, kom je spijtig genoeg veel onpersoonlijke prullen tegen waarvan je beter afscheid neemt. Dit kan gaan over gratis prulletjes die je ergens bijgekregen hebt zoals een kaartspelletje, een kalender, een klein agendaatje (waarschijnlijk van een paar jaren terug), …
Deze prullen kunnen ofwel in de prullenbak of misschien zijn ze nog goed om te schenken aan groepen die zich inzetten voor mensen die het niet zo breed hebben. Dergelijke groepen kan je makkelijk in je buurt terugvinden via facebook. Ik heb altijd 1 verhuisdoos klaar staan voor zaken die ik niet meer gebruik. Is de doos vol dan breng ik ze binnen bij een verdeelgroep in mijn buurt. Ik weet dus dat mijn spullen en prullen nog iemand anders (gratis) plezier kunnen doen. Hetzelfde doe ik met mijn kledij. Kleding die ik niet meer draag, gaan altijd naar een verdeelgroep in de buurt i.p.v. een kledingcontainer waar de kledij verkocht wordt in het buitenland (cfr. seizoen 3 aflevering 7 van Factcheckers).
Foto’s door Liza Summer via Pexels.
3 Organiseer.
Nu je al wat ruimte gecreëerd heb door een deel van je kapotte spullen weg te doen en komaf gemaakt heb met al die onpersoonlijke prullen is het tijd om te organiseren.
Door te organiseren geef je alles een vaste plaats. Het heeft als gevolg dat je geen kostbare tijd verspilt met zoeken. Ook krijg je op een dergelijke manier een mooi overzicht van wat je hebt zodat je niet steeds van de winkel naar huis komt met weeral hetzelfde. Zo heb ik alle snoep in glazen potten gestoken en allemaal netjes naast elkaar op een plank gezet. Het oogt veel mooier dan alle snoepzaken op elkaar in een kast te gooien.
Doe hetzelfde met je kleerkast en je keukenkasten. Er bestaan tal van leuke accessoires om de inhoud van je kasten te organiseren. Uiteindelijk steek je best wat tijd in het mooi organiseren van je kasten, maar ook hoef je dit maar één keer te doen en de voordelen zijn het echt wel waard. Een georganiseerde kast straalt rust uit terwijl een rommelige kast ‘chaos’ schreeuwt.
Heb je moeilijkheden tijdens de organisatie, denk dan bij jezelf dat je in een winkel staat en deze aan het inrichten bent. Je wilt dat het resultaat praktisch èn mooi is.
Ook interessant: Waarom handige opbergers inzicht geven.
Foto’s door Jess Bailey Designs via Pexels.
Ken jij nog een belangrijke tip, laat het mij gerust weten.
Eigenlijk zou je dit elk jaar even moeten doen voordat je van alles dubbel in huis hebt, mooie tips!
Nee geen tips. We hebben niet zoveel spullen. Ik laat wel regelmatig wat repareren, liever dan nieuw kopen.
Goede tips! Ik hou het helaas nooit zo lang vol…
Ik ben ook een echte opruimer en weg-met-de-rommeldame, terwijl mijn man graag alles bijhoudt voor het geval hij er nog iets mee kan doen, je ziet, we vullen elkaar goed aan 😁
Jullie hebben dus een goed evenwicht! Ik heb graag dat de zaken wat opgeruimd zijn terwijl mijn vriend de rommel best goed kan zien liggen.
Dit is soms zo heerlijk om te doen. Ik stel het meestal heel lang uit. Op het moment dat het is opgeruimd dan valt er een soort deken van je af. Dat voelt als een bevrijding, detox is er ook een mooi woord voor
Ik kan er ook wel een tijdje tegenaan kijken hoor. Maar toch heb ik zo’n fijn gevoel als ik een kamer volledig opgeruimd heb. Dan komt de rust zo op me af. Helaas ligt ze soms ook weer snel overhoop, wat voor mij een teken is dat ik best nog wat meer spullen kan weg doen.
Drie stappen is lekker overzichtelijk en niet teveel! Vooral kapotte spullen wegdoen vind ik een lekkere makkelijke stap!
Ik doe ook snel iets wat niet meer werk gewoon weg. Toch blijf ik hier kapotte headsets en pc muizen terugvinden. Niet iedereen kan daar blijkbaar makkelijk afscheid van nemen.
Je huis detoxen is echt zoveel beter indd. De laatste jaren doe ik het regelmatig en het voelt zo veel beter aan in huis. Vroeger bewaarde ik echt van alles. Nu vraag ik mezelf bij alles af: past dit in het leven dat ik wil realiseren? Zo niet, dan doe ik het weg. Sinds dien voelt het dan ook alsof er zo steeds plek is voor een nieuw begin. En indd als iets kapot is ook gwn wegdoen als ik het niet snel laat maken. Leuke blog weer!
Ik vind je denkwijze wel heel mooi: “Past dit in het leven dat ik wil realiseren?”.
Ontzettend mooi omschreven! Een fijne manier om bij de dingen stil te staan!
Ik ben heel erg van het opruimen, wat kapot is en vervangen is kan wat mij betreft dus weg. Manlief bewaart graag het kapotte koffiezetapparaat voor vervangonderdelen grrrrr…..
Ik begrijp je volledig. Mijn schoonouders houden ook graag alles bij, je weet wel, voor in geval dat ….
Weinig spullen hebben en kopen helpt mij ook! Maar ik geef toe: mijn gordijnen zijn al erg lang niet meer goed, binnenkort ga ik die eindelijk vervangen. Of detoxen zoals jij dat zo mooi noemt!
Als ik nu iets aan het bekijken ben in de winkel denk ik toch ook sneller: heb ik dat nu echt wel nodig? En vele keren leg ik het nu terug. Goed als middel tegen rommel maar ook nog eens goed voor mijn portemonnee.