13 tips om stress te verminderen

Stress kan een grote invloed hebben op je lichaam en geest. In dit artikel gaan we even stilstaan bij deze klachten en deel ik 13 goede tips om stress te verminderen.

Klachten ten gevolge van stress.

Stress en vooral aanhoudende stress kan grote gevolgen hebben voor onze geest en ons lichaam. Het is dan ook belangrijk om deze symptomen zo snel mogelijk te herkennen zodat we tijdig actie kunnen ondernemen. Als je meerdere van onderstaande klachten ervaart, dan kan ik je aanraden om extra aandacht te besteden aan de 13 tips in dit artikel.

LICHAMELIJKE KLACHTEN
Hoofdpijn.
Problemen om in slaap te raken of gedurende de nacht meerdere keren wakker worden.
Hartkloppingen of een drukkend gevoel op de borst.
Maag- en darmproblemen.
Oppervlakkig ademhalen.
Een haast constant lusteloos gevoel.
Je altijd moe voelen.
Zenuwtrekjes.
EMOTIONELE KLACHTEN
Snel geïrriteerd zijn.
Snel huilen.
Amper lachen of glimlachen en sombere / pessimistische gedachten.
Vlug emotioneel reageren.
Zich gespannen en onrustig voelen.
VERANDERING IN GEDRAG
Meer of minder eten.
Meer alcohol gebruiken of meer medicatie innemen.
Meer roken en je niet kunnen ontspannen.
Geen zin in seks.
Geen energie hebben en steeds willen rusten.
VERSTANDELIJKE KLACHTEN
Verstrooid zijn en snel vergeten.
Concentratiemoeilijkheden.
Piekeren.
Overdreven waakzaam zijn.

(Bron klachten Christelijke Mutualiteit.)

Het is belangrijk om de symptomen van stress zo snel mogelijk te herkennen. Bewustwording is de eerste stap in de goede richting. Voor jezelf en voor de mensen om je heen. Blijf er niet alleen mee rondlopen, maar maak stress bespreekbaar.

Foto door Pavel Danilyuk via Pexels

Tips om stress te verminderen.

Nu we weten welke gevolgen stress kan hebben, kunnen we overgaan naar enkele belangrijke tips om stress te verminderen. Eenmaal je stress herkent, kan je makkelijk ingrijpen en het een halt toeroepen met behulp van onderstaande tips. Ga op zoek naar de tips die het best bij je passen. Bekijk het als een workout, een training en je zal er alsmaar beter in worden.

Tip 1 - Controleer regelmatig op vitaminetekorten.

Graag start ik even met deze tip omdat een tekort aan vitamines ook de oorzaak kan zijn van dezelfde symptomen zoals lusteloosheid, constante vermoeidheid, … Het is belangrijk dat we zorg dragen van ons lichaam. Een gezonde geest heeft tenslotte een gezond lichaam nodig. Het is een goede gewoonte om jaarlijks je bloedwaardes door de arts te laten controleren zodat je eventuele tekorten kan aanpakken. Het zou namelijk zonde zijn dat je als een zombie door het leven gaat door een simpel tekort aan een belangrijke vitamine, iets wat men makkelijk kan aanpakken.

Foto door ROMAN ODINTSOV via Pexels
Tip 2 - Drink voldoende water.

Het belang van voldoende water drinken kan niet genoeg benadrukt worden. Het zorgt ervoor dat het lichaam gehydrateerd blijft maar vooral voor het afvoeren van de afvalstoffen in het lichaam. Water reinigt je lichaam! Het drinken van water voorkomt dat het lichaam gaat verzuren en afvalstoffen zich opstapelen. Een gezond lichaam is een sterk lichaam en draagt bij aan een sterke geest. Als jij je goed voelt in je vel zal je beter gewapend zijn tegen stress.

Foto door Arnie Watkins via Pexels
Tip 3 - Ga op zoek naar jouw stressfactoren.

De ene persoon is de andere niet, dat is wel duidelijk. Wat de ene persoon ervaart als leuk kan een ander op de zenuwen werken. Ga op zoek naar jouw stressfactoren. Deze bewustwording is belangrijk om effectief een deel van je stress te verminderen. Word je prikkelbaar en moe van drukte om je heen, doe dan bijvoorbeeld je boodschappen op een minder druk moment. Heb je moeite om je te concentreren als veel mensen door elkaar praten, spreek dan af in kleinere groepen. Ben je ’s ochtends niet in staat om werelds problemen aan te pakken, breng je omgeving hiervan dan op de hoogte. Niet iedereen is een ochtendtype! Eens je weet wat de triggers zijn zou ik je ook aanraden om je directe omgeving – partner, kinderen, … – hiervan op de hoogte te brengen en vragen om hiermee rekening te houden. Maak het onderwerp bespreekbaar zodat je elkaar beter kan leren kennen (we zijn namelijk allemaal anders, remember) en met elkaar rekening kan houden.

Foto door ROMAN ODINTSOV via Pexels
Tip 4 - Geniet van de buitenlucht.

De buitenlucht doet wonderen voor je lichaam en je geest. Zorg voor voldoende verse zuurstof en probeer zo veel mogelijk activiteiten buiten te doen. Geniet van je lekkere kop koffie of thee in je tuin of op je terras. Heb je een tuin, zoek dan voor jezelf een rusthoekje uit waar je ongestoord even tot rust kan komen of een boek of tijdschrift kan lezen. Neem er de tijd voor en geniet van het buiten zijn. Heb je geen tuin, misschien kan je even een wandeling in het park maken. Zorg ook voor voldoende verluchting in je woning. Wist je dat een goed geventileerde slaapkamer bevorderlijk is voor de nachtrust? Voldoende verse zuurstof zorgt ook voor aanzienlijk minder kans op hoofdpijn.

Ook interessant: Minder stress met een kinderplant.

Foto door Olya Kobruseva via Pexels
Tip 5 - Zorg voor voldoende beweging.

Misschien heb je een zittende job, spendeer je uren aan je computer of zit je lang stil in de auto of de trein? Zorg dan voor een bepaald evenwicht door voldoende te bewegen. Dat wil niet zeggen dat je direct voor een marathon moet gaan trainen of dat je je dagelijks naar de gym moet slepen. Probeer te bewegen op een manier die jij leuk en haalbaar vindt. Een wandeling met de hond. Misschien kan je voor het bezoek aan de buurtwinkel even snel de fiets nemen. Hou je van muziek, dan kan ik je licht aerobic aanraden. Hou je van een rustige omgeving dan zou ik kiezen voor yoga stretch. Het belangrijke is dat je het leuk vindt.

Lees ook Tips om beter in te slapen.

Foto door Jonathan Borba via Pexels
Tip 6 - Leef je eigen leven!

Hoeveel tijd spendeer jij per dag/week/maand in functie van anderen. Om het anderen aangenaam te maken, om anderen gezelschap te houden tijdens hun activiteiten … terwijl je die zaken misschien niet echt zo graag doet. Ik ben voorstander om te zeggen dat het leven geven en nemen is, mits er een goed evenwicht is. Er is niets mis mee om anderen te helpen, maar vergeet niet dat het niet jouw taak is om alleen de dromen van een ander waar te maken. Leef ook je eigen leven en zorg vooral voor de verwezenlijking van je eigen dromen. Het is jouw leven, het is een geschenk en jij bent er verantwoordelijk voor. Er is niets mis met een gezonde portie egoïsme.

Foto door Ron Lach via Pexels
Tip 7 - Nu even niet.

Iedereen heeft momenten dat het wat minder gaat. Of misschien ben je zelf met iets bezig en wens je simpelweg niet gestoord te worden. Je wil eindelijk eens iets afwerken zonder dat er telkens iets of iemand je onderbreekt. Je wil de laatste hoofdstukken van dat spannend boek in één keer ongestoord uitlezen. Misschien heb je nood aan een uurtje meditatie of yoga? Of eindelijk wil je zonder gestoord te worden genieten van een lang warm bad. Mijn beste raad is: praat er over. Laat de mensen in je directe omgeving weten dat je met iets bezig bent en je even niet beschikbaar bent voor andere zaken. Laat niet steeds anderen bepalen hoe jij je tijd spendeert. Nee, je moet niet steeds alles laten vallen voor anderen, het is OK om te zeggen ‘Nu even niet’. Leer neen zeggen en spendeer meer tijd met … jezelf!!

Foto door Monstera via Pexels
Tip 8 - Neem de tijd om te genieten van de kleine dingen.

De gehaastheid van onze maatschappij zorgt er voor dat we soms onvoldoende tijd nemen om te genieten van de kleine dingen, simpelweg omdat we ze voorbij lopen. Velen boeken dan een dure vakantie om uiteindelijk de tijd te kunnen nemen om bijvoorbeeld van elkaar of van de uitzonderlijke schoonheid van onze natuur te genieten.

Echter is het niet nodig om naar de andere kant van de wereld te reizen om van de natuur te kunnen genieten. Men kan ook leren om er de tijd voor te nemen. Kijk tijdens een wandeling even echt rond je heen in plaats van enkel maar te staren naar je tenen terwijl je stapt. Kijk even links en rechts van je maar ook naar boven. Je zal verschieten van wat je allemaal ontdekt. Fotografie is ook een goed middel om die kleine wondermooie tafereeltjes te ontdekken. Sta er even bij stil en geniet er van! Heb je huisdieren, neem dan ook hier de tijd om ervan de genieten. Wat vind ik het persoonlijk zalig als één van mijn katten zich op mijn schoot nestelt en begint te spinnen. Dan sluit ik even mijn ogen en neem ik de tijd om er ten volle van te genieten.

Foto door Pixabay via Pexels
Tip 9 - Leef in het heden.

In één van mijn vorige artikelen “Eckhart Tolle – Enjoyment vs Stress – Awareness of Being” sprak ik al over het belang van leven in het heden. Veel mensen stressen over de toekomst en vergeten dat er ook een ‘heden’ is. Het heden is waar we effectief leven. We leven niet in het verleden en we leven niet in de toekomst. Aan het verleden kan je niets meer veranderen en de toekomst heb je niet altijd in de hand. Met andere worden, het is vrij nutteloos om te piekeren over het verleden of bang te hebben van de toekomst. Leef in het heden!

Foto door Nina Uhlíková via Pexels
Tip 10 - Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Hoewel ik ervan uitga dat iedereen zijn stem mag laten horen, heb ik met de jaren geleerd dat het soms beter is om te zwijgen. Geven discussies, mensen die steeds het laatste woord willen hebben, of degenen die altijd alles beter weten, je stress? Denk dan gewoon 2 keer na of het gesprek / de discussie of misschien wel de ruzie, wel de moeite waard is voor jou? Geeft ze je energie: laat je gaan! Maar als je op voorhand al weet dat je na dit gesprek je doodop zal voelen, denk dan echt even twee keer na.

En dat is wat ik doe. Ik vraag me af of een discussie met mijn gesprekspartner eigenlijk iets zal uitmaken of niet. Indien niet dan doe ik ook niet meer de moeite, ik knik gewoon terwijl ik verder luister of laat kort weten dat ik er anders over denk maar ik start niet direct met mijn denkwijze uit de doeken te doen. Weet dat luisteren op zich al een kunst is! Soms is het wijs om gewoon te zwijgen.

Zwijgen tijdens een gesprek is een best krachtige tool. Verwar zwijgen niet met koppig je mond houden. Zwijgen in dit geval is selectief omgaan met je woorden en je energie. Op een bepaalde manier een gesprek toch gaande houden, zonder toe te geven aan een discussie. Het vraagt wat oefening maar ik merk persoonlijk dat negatieve zaken minder lang in mijn hoofd blijven hangen. Ik kan op deze manier sneller een pagina omdraaien en me focussen op zaken die me energie geven.

Foto door cottonbro via Pexels
Tip 11 - Zorg voor een gestructureerd leefritme.

Structuur geeft een bepaalde controle over zaken en kan zo bij sommige mensen voor rust zorgen. Eet op vaste tijdstippen en doe regelmatig aan lichaamsbeweging. Zorg ook voor een goed dag/nacht ritme. Je lichaam en geest zullen je dankbaar zijn. Plan leuke activiteiten in en neem er ook de nodige tijd voor. Plan een dag niet bomvol in, maar hou steeds ruimte vrij voor onvoorziene omstandigheden en voornamelijk … voor jezelf. Probeer niet alles tegelijk te doen, focus je op één ding tegelijk en neem hiervoor ook de tijd.

Foto door Bich Tran via Pexels
Tip 12 - Luister naar je lichaam.

Luister naar je lichaam. Je lichaam zal je vertellen wanneer het te maken krijgt met stress zodat je zo snel mogelijk kan ingrijpen. Luister naar je lichaam om te voorkomen dat je volledig over je toeren gaat, emotioneel compleet in de war bent of zelfs een paniekaanval krijgt. Bewustwording van je emoties speelt hier een belangrijke rol. Zorg voor een goede ademhaling en sluit indien mogelijk je ogen tot je terug tot rust gekomen bent en de controle terug hebt gewonnen.

Foto door Eternal Happiness via Pexels
Tip 13 - Bij chronische klachten is het verstandig om hulp in te schakelen.

Heb je aanhoudende klachten zoals angst of somberheid, slaapproblemen of te lang het gevoel dat je slecht in je vel zit? Maar dan een afspraak bij je huisarts. Misschien ben je overspannen of heb je last van een burn-out. Je huisarts kan je hier op weg helpen om deze langdurige klachten te onderzoeken en aan te pakken. Lijkt de stap naar je huisarts nog iets te groot, praat dan zeker met iemand uit je naaste omgeving. Vele mensen ervaren dat praten over stress en de symptomen van stress al een gevoel van opluchting geeft.

Foto door lilartsy via Pexels
Nawoord.

Het is niet altijd makkelijk om de symptomen van stress te herkennen. Kinderen kunnen last hebben van stress zonder dit te beseffen. Let bij mensen en kinderen in je omgeving op symptomen. Praat erover als je een vermoeden hebt. Maak stress bespreekbaar.

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “13 tips om stress te verminderen

  1. Wanda

    april 3, 2022 at 2:53pm

    Ik probeer op dat soort momenten zoveel mogelijk de natuur in te gaan, omdat ik merk dat mijn hoofd dan leeg wordt en ik alles even kan vergeten. Soms helpt het ook om gewoon even een dagje bewust iets voor jezelf te gaan doen en ja, ik zou zeker meer water moeten gaan drinken om eventueel hoofdpijn te voorkomen.

  2. Tessa

    april 2, 2022 at 6:14pm

    Dit zijn handige tips. Een aantal pas ik toe, maar nog lang niet alles

  3. frederique

    april 2, 2022 at 3:33pm

    Wat een goed en uitgebreid stuk. Ik ben helaas maar al te bekend met chronische stress en dat kan inderdaad grote gevolgen hebben op je lichamelijk welzijn.

  4. pscheryl

    april 1, 2022 at 2:12pm

    Wauw, wat een mooi artikel. Ik zou gelijk met tip 2 moeten beginnen, want ik drink echt te weinig water. Ik neem het me vaak voor, maar in mn dagelijkse doen blijft het er bij. Niet handig, bedankt voor de reminder 😉

  5. Linda Swinkels

    april 1, 2022 at 1:38pm

    Voor ik ging bloggen werkte ik zeer hard te veel voor een NAH patient. Mijn klachten kort lontje, opgefokt, te snel praten. Alles moest snel, snel plassen, snel de trap op, kort douchen. Zo blij dat ik toen ingezien heb dat het zo niet langer verder kon gaan.

  6. TripadVera

    april 1, 2022 at 1:17pm

    Tegenwoordig wordt er verwacht dat we elke dag aanstaan wat inderdaad voor veel stress kan zorgen. Fijne tips, dankjewel!

  7. Tessa

    maart 16, 2022 at 2:46pm

    Wat een handige tips. Deze ga ik zeker toepassen om de stress in mijn leven te verminderen

  8. Elena-Katerina Pirmouss

    maart 15, 2022 at 9:33pm

    Ik vind het goed dat je de nadruk legt op het bespreekbaar maken van dit onderwerp. Goed dat je in je nawoord ook de nadruk legt op het belang van herkennen van stress bij kinderen. Bedankt voor deze goede tips.

  9. Tomas

    maart 15, 2022 at 3:33pm

    Bedankt voor het delen van deze waardevolle en handige tips. Stress is zeer…..

Bedankt voor je interesse! Reageren? Dat kan je hieronder. Alvast nog een fijne dag!